dijous, 8 de setembre del 2022

Donetes de Louisa May Alcott

Autor/a: Louisa May Alcott (Germantown, Filadèlfia, 1832 – Boston, 1888)

Editorial: Viena

Any de la primera edició: 2022

Llengua original: Anglès

Traducció: Mar Vidal

Gènere: Ficció històrica

Número de pàgines: 440

Compra el llibre a Bookshop.org i dóna suport a les llibreries de proximitat.


CATALÀ:

Quan era jove em vaig llegir vàries vegades la història de les germanes March i m'encantava😍. Gràcies a Viena Edicions i a la lectura conjunta amb altres membres de #elreductecatalà organitzada per la Laura @Ldelectures ara l'he pogut tornar a gaudir, i en català.

M'he retrobat amb la Meg, la Jo, la Beth i l’Amy i, tot i el pas del temps, la meva preferida continua sent la Jo (preferència que compartim amb la majoria de companyes de lectura). És la més transgressora, la que té el caràcter menys dúctil i la més idealista, és un tros de personatge que es menja a la resta de germanes.

En les lectures que havia fet de jove no m'havia cridat l'atenció però ara m'he adonat que la senyora March és una marassa. És una persona molt serena i que coneix a les seves filles a la perfecció i les tracta de manera diferent sabent el que necessita cada una.

Llegit amb la mentalitat actual pot semblar un llibre una mica retrògrad però la veritat és que per l'època en que va ser escrit no ho és gens. Les germanes tenen una educació molt lliberal, treballen fora de casa, tenen accés a la cultura i poden relacionar-se lliurement amb nois.

És un llibre ple de valors com ara l'esforç, la constància, l'agraïment, la tolerància, dona la sensació que es volia preparar a les noies de l'època per a ser bones persones, o bones dones, però en el meu cas no se m'ha fet desagradable aquest adoctrinament, m'he posat en el context de l'època i m'ha fet gràcia.

Havíeu llegit aquest llibre de joves? Us va agradar?


ESPAÑOL:

Cuando era joven leí varias veces la historia de las hermanas March y me encantaba 😍. Gracias a Viena Edicions y a la lectura conjunta con otras personas de #elreductecatalà que ha organizado Laura @Ldelectures ahora la he podido volver a disfrutar, y en catalán.

Me he reencontrado con Meg, Jo, Beth y Amy y, aunque ha pasado tiempo, mi preferida continua siendo Jo (preferencia que compartimos con la mayoría de compañeras de lectura).Es la más transgresora, la que tiene el carácter menos dúctil y la más idealista, es un pedazo de personaje que se come al resto de hermanas.

En las lecturas que había hecho de joven no me había llamado la atención pero ahora me he dado cuenta que la señora March es una madraza. Es una persona muy serena y que conoce perfectamente a sus hijas, y las trata de manera diferente sabiendo que es lo que necesita cada una.

Leído con la mentalidad actual puede parecer un libro un poco retrógrado pero la verdad es que por la época en que fue escrito no lo es. Las hermanas tienen una educación muy liberal, trabajan fuera de casa, tienen acceso a la cultura y pueden relacionarse libremente con chicos.

Es un libro lleno de valores como el esfuerzo, la constancia, el agradecimiento, la tolerancia. Da la sensación que se quería preparar a la chicas para ser buenas personas, o buenas mujeres, pero en mi caso no se me ha hecho desagradable este adoctrinamiento, me he puesto en el contexto de la época y me ha hecho gracia.

¿Leísteis el libro de jóvenes? ¿Os gustó?



Sinopsis:

Les germanes March –la Meg, la Jo, la Beth i l’Amy—viuen amb la seva mare a Massachusetts, en temps de la guerra civil nord-americana. La seva situació no és pas senzilla: la família, que temps enrere havia estat rica, ara ha de viure amb austeritat. Però això no és el que els preocupa més: sobretot, troben a faltar el pare, que ha hagut d’anar al front.

Tot i que no poden tenir un caràcter més diferent les unes de les altres, juntes passaran per situacions que posaran a prova el seu seny i la seva bondat, i també hauran de superar baralles i disgustos.

D’altra banda, l’arribada d’en Laurie, el net del seu veí, donarà noves alegries a les germanes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada